Loading...

گفت و گو با شهرام شاهکار مدیر عامل اسنپ

شهرام شاهکار

گفت و گو با شهرام شاهکار

 

اول اینکه چه شد که تاکسی یاب شد اسنپ؟



ما تابستان ۹۳ و با نام تاکسی‌یاب کارمان را شروع کردیم. خرداد ۹۴ بود که به اسنپ تغییر نام دادیم و نسخه آزمایشی اپلیکیشن اسنپ را ارائه کردیم. آبان ماه سال گذشته هم نسخه ۲ اسنپ متولد شد. اما دلیل این تغییر نام بیشتر به سیاست‌های ما در حوزه گسترش فعالیت‌هایمان برمی‌گشت. واژه «تاکسی یاب»، بیشتر به حمل‌ونقل مسافر اشاره می‌کند اما ایده ما برای اسنپ چیزی فراتر از جابجایی مسافر است و قصد داریم در حوزه‌های دیگری هم فعالیتمان را گسترش دهیم.
 


چه چالش‌هایی برای شناخته‌شدن داشتید؟



مسیر سخت و دشواری را طی کردیم. مهم‌ترین دغدغه اسنپ هم مثل بقیه استارت‌آپ‌ها، اعتمادسازی بین کاربران بود. برای ایجاد این اعتماد خیلی تلاش کردیم و روند رشدمان هم نشان می‌دهد در این راه موفق بوده‌ایم. چالش بعدی ما زیرساخت بود. زیرساخت‌هایی که تحت کنترل و اختیار خودمان نبود مثل اینترنت همراه. کسب‌وکار ما مبتنی بر اینترنت است و کاربر برای استفاده باید حتماً به اینترنت وای فای یا اینترنت همراه دسترسی داشته باشد. در ابتدای فعالیت، فقط یک اپراتور اینترنت نسل سوم ارائه می‌داد اما الآن وضع خیلی بهتر شده و اینترنت پرسرعت همراه در اکثر نقاط شهر، قابل‌دسترس است. چالش سوم هم که تقریباً تمام استارت‌آپ‌ها با آن روبرو هستند، نیروی انسانی بود. استارت‌آپ‌ها به نیروی انسانی خلاق و متخصص نیاز دارند و متأسفانه فضای آموزشی کشور متناسب با این نیاز طراحی نشده است.
 


الآن اسنپ چند نفر کارمند دارد؟



مثل همه استارت‌آپ‌ها روزی که شروع کردیم ۴، ۵ نفر بیشتر نبودیم اما تقریباً هرماه عضو جدیدی به اسنپ اضافه‌شده تا امروز که به ۸۵ نفر رسیدیم.
 


تمام‌کار توسعه اپلیکیشن داخل مجموعه خودتان انجام می‌شود؟



در حال حاضر بله اما زمان تاکسی‌یاب این‌طور نبود و بخشی از کار را در حوزه فنی برون‌سپاری کرده بودیم. اما الآن یک تیم حدوداً ۱۰، ۱۲ نفرِ قوی از داخل مجموعه اسنپ که همه فارغ‌التحصیل بهترین دانشگاه‌های کشور هستند روی پروژه‌های فنی کار می‌کنند .



کاربران اسنپ را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟



ببینید ما در اسنپ دو نوع کاربر داریم. کاربر راننده و کاربر مسافر. کار اسنپ فقط فراهم کردن بستر برای ارائه خدمات میان این کاربران است. یعنی ارائه‌دهنده یک سرویس را به متقاضی آن متصل می‌کنیم. برای همین باید دو سیستم‌عامل اصلی و پرکاربرد یعنی اندروید و ios را پوشش می‌دادیم. سمت کاربران راننده بیشتر از ۹۵% اندروید هستند اما آمارها نشان می‌دهد بین مسافرین کاربران ios فعال‌ترند.



آقای شاهکار، یک استارت‌آپ موفق چه استارت‌آپی است؟



فکر می‌کنم بهترین کسب‌وکارهای اینترنتی مبتنی بر پلتفرم‌ها هستند. یعنی کسب‌وکاری که متقاضیان یک سرویس را به ارائه‌کنندگان آن متصل می‌کند. نمونه‌اش در دنیا اوبر هست که با ارزش ۶۰ میلیارد دلار، باارزش‌ترین شرکت خصوصی در دنیاست. اوبر در سال ۲۰۰۹ تأسیس شد و در عرض ۶ سال تبدیل به بزرگ‌ترین شرکت دنیا شد. این شرکت سرویس حمل نقل ارائه می‌کند اما خودش صاحب حتی یک خودرو نیست! استارت‌آپ موفق خودش سرمایه‌ای ندارد بلکه بستر را برای کسب‌وکار دیگران فراهم می‌کند و از این راه سودآوری دارد. در ایران هم اسنپ تا ۵ سال آینده موفق‌ترین مدل تجارت الکترونیک خواهد بود چون دارد از الگوی صحیح استارت‌آپ‌ها پیروی می‌کند.



خودتان هم از اسنپ استفاده می‌کنید؟



من حداقل روزی دو بار از اسنپ استفاده می‌کنم. صبح از منزل تا محل کار و بعدازظهر از محل کار به منزل حتماً اسنپ می‌گیرم. به راننده‌ها هم معمولاً نمی‌گویم مدیرعامل اسنپ هستم چون دوست دارم بازخوردشان را صادقانه بشنوم.
مدیرعامل اسنپ سرمایه اولیه را جزو اطلاعات محرمانه این شرکت می‌داند.

 


به کانال تلگرام  برتر شو بپیوندید.

نظر خود را بنویسید