در دنیای پررقابت برندهای مصرفی، تبلیغات خلاقانه و مؤثر نقش حیاتی در ماندگاری یک برند در ذهن مخاطب ایفا میکنند. «سن ایچ کودک»، محصول شرکت عالیفرد، داستانی بینظیر از موفقیت در همین زمینه است که با رویکردی نوآورانه در ایران، تبلیغات برند را با انیمیشن درهم آمیخته است.
تولد یک برند جدید برای کودکان: سن ایچ کودک در سال 1399، شرکت عالیفرد، مالک برند شناختهشده سن ایچ، خط تولید جدیدی را با نام «سن ایچ کودک» راهاندازی کرد. این محصولات با فرمولاسیونی ویژه کودکان، بدون مواد نگهدارنده و بدون شکر اضافه طراحی شده و موفق به دریافت مجوزهای تخصصی از وزارت بهداشت شدند. اما برای موفقیت واقعی در بازار کودکان، سلامت محصول بهتنهایی کافی نبود؛ برند نیاز به راهی خلاقانه و تأثیرگذار برای ورود به ذهن و قلب کودکان داشت، راهی فراتر از تبلیغات سنتی.

آشنایی با زاگرس فیلم؛ آغاز یک تحول آقای شایان مدرس، مدیر برند سن ایچ کودک، در میانه طراحی برند و خط تولید، از طریق جستجوی اینترنتی با شرکت «زاگرس فیلم» آشنا شد؛ شرکتی که به عنوان بزرگترین و موفقترین تولیدکننده انیمیشن در ایران شناخته میشود. در جریان گفتوگوها، پیشنهاد جسورانه و خلاقانهای مطرح شد: «چرا بهجای تیزرهای 30 ثانیهای، یک سریال انیمیشنی با محوریت برند تولید نشود؟».
[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]
چرا تبلیغات برند با انیمیشن تأثیرگذارتر است؟ ما روزانه دهها تبلیغ میبینیم، اما بهندرت تبلیغی در ذهن ما ماندگار میشود. در مقابل، بسیاری از ما هنوز هم شخصیتهای انیمیشنهایی مانند «خانواده دکتر ارنست» یا «مهاجران» را با جزئیات به خاطر داریم. این حافظه بلندمدت نشان میدهد که تبلیغات برند با انیمیشن میتواند تأثیراتی عمیقتر و ماندگارتر از هر تبلیغ سنتی داشته باشد. انیمیشن رابطهای عاطفی و عمیق بین برند و مخاطب ایجاد میکند. این روش نه تنها اثربخشی برندینگ را افزایش میدهد، بلکه راه را برای درآمدهای جانبی و رشد پایدار باز میکند.
«جزیره شاد سن ایچ»؛ تولد یک دنیای فانتزی نتیجه این تصمیم جسورانه، خلق سریال انیمیشنی «جزیره شاد سن ایچ» در بیست قسمت بود که در پلتفرم نماوا منتشر شد. این سریال بهجای انتقال یک پیام تبلیغاتی مستقیم، کودکان را درگیر داستانهایی شاد، آموزنده و جذاب کرد. محبوبیت این سریال تا حدی بود که شخصیتهای کارتونی آن به بخشی از زندگی کودکان تبدیل شدند. تصاویر این شخصیتهای جذاب حتی روی بستهبندی آبمیوههای سن ایچ کودک نیز چاپ شد و این ترکیب، فروش گستردهای را در سراسر ایران به همراه داشت.

شخصیتهای دوستداشتنی «جزیره شاد سن ایچ» هر یک از پنج شخصیت اصلی این انیمیشن، نمادی از تیپهای شخصیتی کودکان هستند و در طول داستان با نقاط قوت و ضعف خود رشد میکنند. این شخصیتها عبارتند از:
- ناخدا فسقل (فیل بامزه و قوی): در ابتدا شخصیتی قاطع و جدی دارد که همیشه میخواهد حرف خودش باشد، اما در طول داستان میآموزد که به نظرات گروهی احترام بگذارد و کار گروهی را پیش ببرد. او همیشه به دنبال کمک به دیگران است.
- جوتی (جوجهتیغی کوچک و حساس): خجالتی است و اعتمادبهنفس کمی دارد. اما وقتی مورد تشویق و تأیید دیگران قرار میگیرد و به آنها کمک میکند، حس خوبی پیدا کرده و اعتمادبهنفسش افزایش مییابد.
- توتو (طوطی سرخوش و شاد): بسیار بازیگوش و پرشیطنت است، اما حواسش زود پرت میشود و گاهی کارهایش را درست انجام نمیدهد. در مأموریتهای گروهی یاد میگیرد که تمرکز و دقت خود را بالا ببرد.
- هپی هیپ (اسب آبی بزرگ و قوی): معاون ناخدا است که کمی خیالاتی و بیشازحد خوشبین است و همیشه به فکر تفریح و استراحت است. اما در طول کارهای گروهی میآموزد که باید کارهای سخت را انجام دهد و از مسئولیتها فرار نکند.
- دلفی (دختر دلفینی دقیق و مسئولیتپذیر): برخلاف دیگران در آب زندگی میکند و گوشهای بسیار قویای دارد که مانند رادار عمل میکند. او بسیار دقیق و حساس است و نسبت به مسئولیتهایی که به او سپرده میشود پیگیر است.
تحلیل روانشناختی و آموزشی داستانها سریال «جزیره شاد سن ایچ» فراتر از سرگرمی، به طور هوشمندانه به آموزش مهارتهای حیاتی کودکان میپردازد. در هر قسمت، یک یا چند مفهوم کلیدی در قالب ماجراهای جذاب گنجانده شده است:
- همدلی و اهمیت دوستی:
- «جزیره شاد سن ایچ» (قسمت 1): دوستان یاد میگیرند که برای شادی همه، به یکدیگر اهمیت دهند و “همیشه با هم، اینجا و هرجا!” باشند. شادی واقعی در کنار دوستان و در تجربههای مشترک (مانند نوشیدن آبمیوه کنار هم) یافت میشود.
- «حیوان شبزی» (قسمت 4): جوتی میترسد که دوستانش تفاوت او (شبزی بودن) را نپذیرند. این قسمت به پذیرش تفاوتها و خودشناسی میپردازد و نشان میدهد که دوستی از شباهتها قویتر است.
- «خانهای برای جوتی» (قسمت 6): دوستان با همدلی نیازهای جوتی (خانهای برای استراحت در طول روز) را درک کرده و با همکاری گروهی برایش خانهای مناسب میسازند. این قسمت بر همدلی، درک نیازهای دیگران و حل مسئله جمعی تأکید دارد.
- «به یاد یک گل زیبا» (قسمت 22): دوستان با سوگ پژمرده شدن گل زیبا مواجه میشوند و یاد میگیرند که غم و اندوه را ابراز کنند و با یکدیگر از دست دادن را تحمل کنند. آنها با به اشتراک گذاشتن تجربیات تلخ خود، یکدیگر را تسلی میدهند.
- «دوستان تازه» (قسمت 25): جوتی که در دوستیابی مشکل دارد، با کمک دوستانش مهارتهای دوستیابی (مانند سلام کردن، شاد کردن دیگران، بازی کردن و هدیه دادن) را میآموزد.
- خودآگاهی و رشد فردی:
- «روز هر کسی کار خودش» (قسمت 2): جوتی با سؤال «چی و چرا» (چه کاری را دوست داری و چرا) به خودشناسی میرسد و علاقه واقعی خود به کتابخوانی را کشف میکند. این قسمت بر اهمیت فعالیتهای مستقل و کشف علایق فردی تأکید دارد.
- «من کی هستم؟» (قسمت 19): شخصیتها وقتی با سرمای قطب جنوب مواجه میشوند، یاد میگیرند که تفاوتهای جغرافیایی و زیستی خود را درک کنند (حیوانات مناطق گرمسیر و سردسیر) و عوارض سرما بر بدنشان را تشخیص دهند. این قسمت به خودآگاهی و درک محیط جغرافیایی میپردازد.
- غلبه بر چالشها و تفکر مثبت:
- «شجاع دل» (قسمت 3): جوتی یاد میگیرد که ترسهای خود را بشناسد و با آنها مقابله کند. او میفهمد که حتی قویترین افراد هم ترسهایی دارند (ترس فسقل از زنبورها) و اینکه گاهی چیزهای ترسناک در واقعیت آسیبرسان نیستند.
- «پرواز بالا بالا!» (قسمت 9): جوتی از پرواز میترسد و بارها سقوط میکند. دوستان به او کمک میکنند تا با مشاهده (سقوط برگها) و تمرین، بر ترس از شکست غلبه کند و تابآوری را بیاموزد.
- «من میتوانم» (قسمت 13): توتو فکر میکند که “نمیتواند” شنا کند. دوستان با ساخت تخته شنا به او کمک میکنند و فسقل به او نشان میدهد که برای یادگیری هر کاری باید تلاش کرد و امتحان نمود. این قسمت بر ذهنیت رشد و پشتکار تأکید دارد.
- «فقط یک سنگ را بردار» (قسمت 21): پس از ریزش کوه و پر شدن برکهها از سنگ، هپی هیپ پیشنهاد میدهد که روزی فقط یک سنگ را بردارند. این ایده، علیرغم دشواری، امید و پشتکار را در آنها زنده نگه میدارد و نشان میدهد که تلاشهای کوچک و مداوم به نتایج بزرگ منجر میشوند.
- «به پیش» (قسمت 26): پس از طوفان شدید و آسیب دیدن کشتی، دوستان دلسرد میشوند. هپی هیپ با مثبتاندیشی و خوشبینی آنها را به ادامه تلاش تشویق میکند.
- مهارتهای حل مسئله و تفکر انتقادی:
- «ماجرا چیه؟» (قسمت 42): کشتی آنها سوراخ میشود و دوستان یاد میگیرند که برای حل مشکلات بزرگ، کارها را تقسیم کرده و هر کس بر اساس توانایی خود مسئولیت بپذیرد.
- «دستان بلند برای مسواک» (قسمت 15): هپی هیپ در مسواک زدن مشکل دارد. دوستان با طوفان فکری و همکاری، راهحلهای خلاقانه (مانند مسواک با دسته بلند) پیدا میکنند. این قسمت همچنین بر بهداشت دهان و دندان و خواص برخی آبمیوهها (مانند آب آناناس به عنوان ضد التهاب) تأکید دارد.
- «جزیره میمونها» (قسمت 16): دوستان با توهم اسارت توتو توسط میمونها مواجه میشوند. این قسمت بر تفکر انتقادی و عدم قضاوت عجولانه بر اساس شواهد ناقص تأکید دارد. آنها یاد میگیرند که واقعیت ممکن است با آنچه به نظر میرسد متفاوت باشد.
- «آبمیوههای جادویی» (قسمت 12): دوستان با پنگوئنی مواجه میشوند که فقط «نه» میگوید. آنها با همدلی و هدیه دادن آبمیوههای خوشمزه، راهی برای برقراری ارتباط با او پیدا میکنند و میآموزند که مهربانی میتواند “جادویی” باشد و موانع ارتباطی را برطرف کند.
- «تمرکز و دقت» (قسمت 10): توتو، دیدهبان کشتی، به دلیل حواسپرتی نزدیک بود با کوه یخ برخورد کند. دوستان به او کمک میکنند تا با تمرینهای مختلف تمرکز و دقت خود را افزایش دهد.
- «یک هورت کوچولو» (قسمت 8) و «راستشو بگو» (قسمت 20): جوتی با چالش دروغگویی مواجه میشود و یاد میگیرد که همیشه راست بگوید و دروغ گفتن مشکلات بیشتری ایجاد میکند. این قسمتها بر صداقت و مسئولیتپذیری تأکید دارند.
- «مهمانی بزرگ» (قسمت 23 – عذرخواهی و جبران): پس از حوادثی که منجر به آسیب دیدن وسایل میشود، فسقل “ببخشید” گفتن را ممنوع میکند و میگوید که برای عذرخواهی باید با عمل، اشتباه را جبران کرد. این قسمت مسئولیتپذیری و جبران خسارت را آموزش میدهد.
- مدیریت احساسات:
- «تولد غافلگیری» (قسمت 17): فسقل از اینکه دوستانش تولدش را فراموش کردهاند، غمگین میشود، اما یاد میگیرد که قبل از قضاوت و ناراحتی عجولانه، احساسات خود را مدیریت کند. دوستانش در نهایت او را با یک جشن غافلگیرکننده شاد میکنند. این قسمت بر مدیریت ناامیدی و اهمیت روابط دوستانه تأکید دارد.
- «جشن سالگرد» (قسمت 14): توتو به دلیل از دست دادن پرچمش خشمگین میشود. این قسمت به مدیریت پرخاشگری و بیان صحیح احساسات میپردازد و نشان میدهد که سوءتفاهمها با گفتوگو حل میشوند.
- تصمیمگیری گروهی و مسئولیتپذیری:
- «خودم میدانم» (قسمت 24): فسقل همیشه میخواهد به تنهایی تصمیم بگیرد، اما دوستانش به او نشان میدهند که تصمیمگیری گروهی اثربخشتر است و “من خودم میدانم” همیشه بهترین رویکرد نیست.
- «دریانوردان کشتی سن ایچ» (همکاری در گروه): در این قسمت، آنها یاد میگیرند که چگونه به عنوان یک گروه با هم کار کنند و مسئولیتها را بر اساس تواناییها تقسیم کنند تا کشتی را به سمت جزیره جدید بکشند.

بازگشت سرمایه و آینده برند نکته جالب توجه این بود که هزینه ساخت یک فصل از سریال انیمیشنی «جزیره شاد سن ایچ» حتی از هزینه تولید و پخش یک تیزر 30 ثانیهای در تلویزیون نیز کمتر بود؛ اما اثربخشی آن چندین برابر شد. این شیوه تبلیغات، علاوه بر ایجاد وفاداری عمیق در کودکان و والدین، منجر به گسترش فعالیتهای برندسازی در مدارس و مهدکودکها نیز شد. پس از موفقیت فصل اول، شرکت عالیفرد ساخت فصل دوم سریال را نیز سفارش داد. سپس، با فاصله کوتاهی، پروژه ساخت یک فیلم سینمایی بزرگ و حرفهای با داستانی غنی نیز کلید خورد. این فیلم قرار است در نیمه دوم سال 1404 در سینماهای کشور اکران شود و برند سن ایچ کودک را بیش از پیش در ذهن مخاطب تثبیت کند.
تبلیغات برند با انیمیشن؛ در خدمت مرچندایزینگ تأثیر سریال تنها به فروش آبمیوه محدود نشد. شخصیتهای محبوب انیمیشن، منبع الهام تولید انواع محصولات جانبی مانند بازیهای موبایلی و رومیزی، لباس و پوشاک کودکانه، لوازمالتحریر، وسایل مدرسه، تیشرت، کیف، کلاه و حتی تمهای تولد شدند. تمامی این محصولات با هدف توسعه برندسازی و ایجاد درآمدهای مکمل طراحی و عرضه شدند. این رویکرد در صنعت به عنوان “مرچندایزینگ” شناخته میشود که سالهاست در آمریکا و سایر کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار میگیرد.
جمعبندی: انیمیشن، جادوی برندینگ برای کودکان داستان برند سن ایچ کودک، نمونهای بیمثال از قدرت تبلیغات برند با انیمیشن در ایران است. استفاده از روایت، احساسات و شخصیتهای دوستداشتنی، نه تنها اثربخشی برندینگ را افزایش میدهد، بلکه راه را برای درآمدهای جانبی و رشد پایدار باز میکند. اگر شما نیز به دنبال ساخت برند کودکانه ای هستید که در قلب و ذهن مخاطب جای بگیرد، شاید وقت آن رسیده است که با الهام از تجربه موفق شرکت عالیفرد و زاگرس فیلم، مسیر تازهای را آغاز کنید.
