تبلیغات و روابط عمومی هر دو بخش مهمی از فعالیت‌های یک شرکت هستند و ارتباط تنگاتنگی با بحث بازاریابی دارند. هر چند بسیاری از افراد تفاوتی بین روابط عمومی و تبلیغات قائل نیستند اما این دو موضوع در حقیقت دو وظیفه کاملا متفاوت را بر عهده دارند که در ادامه در مورد آن‌ها بیشتر توضیح می‌دهیم.

 

در تبلیغات، یک برند می‌تواند با کنترل کامل خود بر روی محتوا هر پیامی را که بخواهد از طریق رسانه‌های پرداختی ارائه دهد. اما در روابط عمومی، برند با افرادی خارج از سازمان مانند روزنامه‌نگاران، تحلیل‌گران، وبلاگ‌نویسان و تاثیرگذاران در رسانه‌های شخصی در ارتباط است. پوشش روابط عمومی به شکل موثری به رشد و توسعه شرکت از طریق رسانه می‌پردازد.

  

ایجاد اعتبار

 

هر چند هر برند به کمک تبلیغات می‌تواند پیام دلخواه خود را به گوش مخاطبان برساند اما در روابط عمومی پیام برند با هدف شناخته شدن آن و از طریق انتشار مقاله به مخاطب منتقل می‌شود. دلیل ارزشمند بودن مقاله نسبت به آگهی اعتماد و اعتبار آن است. طبق اظهارات موسسه بازاریابی محتوایی بیش از ۷۰ درصد از کاربران ترجیح می‌دهند اطلاعات مورد نیاز خود را به جای پیام‌های تبلیغاتی از طریق مطالعه مقالات با کیفیت به دست آورند.

 

مخاطبان تمایل زیادی دارند که پیام‌ها و مقالات افرادی که خارج از سازمان هستند را مطالعه کنند. از نظر ایجاد اعتماد در مخاطبان و افزایش اعتبار برند اقدام مسئولان روابط عمومی می‌تواند موثرتر از تبلیغات باشد. زیرا در این حالت اطلاعات مربوط به محصولات برند شما از طرف شخصی که خارج از سازمان قرار دارد و برای مخاطبان شما قابل اعتماد نیز است در اختیارشان قرار می‌گیرد.

 

بررسی اهداف کسب و کار

 

تفاوت کلیدی دیگری که میان روابط عمومی و تبلیغات وجود دارد این است که مسئولان روابط عمومی بیشتر بر روی اهداف استراتژیک شرکت تمرکز دارند. روابط عمومی بیشتر بر روی اهداف بلند مدت و بزرگ شرکت مانند بازاریابی محصول، تثبیت موقعیت شرکت، افزایش سهام برند و ... تمرکز دارند.

تبلیغات بر روی اهداف کوتاه مدتی مانند اقدامات فوری برای افزایش فروش متمرکز است. روابط عمومی و تبلیغات هر دو در راستای ایجاد آگاهی در مورد برند فعالیت می‌کنند، اما اهداف و مقاصد متفاوتی دارند که مسیر فعالیت آن‌ها را به طور کلی از هم جدا می‌کند.

 

در حالت کلی روابط عمومی یک استراتژی بازاریابی مقرون به صرفه است که با کمک محتوا اعتبار شرکت را افزایش داده و تصویر بزرگتری از پشتیبانی و اهداف استراتژیک کسب و کار برای برند ایجاد می‌کند.

 

کدام یک بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است؟

 

روابط عمومی با ایجاد آگاهی و اعتبار برای برند معمولا بهتر از تبلیغات عمل کرده و به کمک داستان سرایی خوب اطلاعات بیشتری را در مورد شرکت و محصولات آن در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. در حقیقت می‌توان گفت روابط عمومی گام اول برای موفقیت در دنیای تجارت است.

هر چند ممکن است وجود یک بیلبورد تبلیغاتی که حاوی تبلیغات خمیر دندان است توجه شما را جلب کند اما اگر مخاطبان شناخت کافی از برند تولید کننده آن را از طریق روابط عمومی کسب کرده باشند، همدلی بیشتر و ارتباط تنگاتنگی بین مخاطب و سازمان بوجود خواهد آمد. این مسئله موفقیت بلندمدت شرکت را به در پی خواهد داشت.