Loading...

بنا به گفته علاء الدین بروجردی تصمیم فیلتر تلگرام اتخاذ شده و احتمالا این پیام رسان حداکثر تا پایان ماه جاری (فروردین ماه) جای خود را به یک پیام رسان داخلی خواهد داد.

زمان فیلتر تلگرام

اخبار ضد و نقیض در رابطه با فیلتر شدن تلگرام در ایران

علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رادیو شهری بروجرد، با اشاره به موضوع از مدار خارج شدن تلگرام اظهار داشت: این تصمیمی است که در بالاترین سطح اتخاذ شده و تلگرام جای خود را به یک سامانه مشابه ملی خواهد داد.

وی تصریح کرد: این موضوع به لحاظ امنیت ملی ما مهم است، با توجه به نقش مخربی که تلگرام در بحران های سال گذشته در کشور داشت و هم اینکه ما امروز در فضای مجازی به این توانمندی رسیده ایم که یک سامانه ملی را تعریف کنیم؛ مانند سروش و ظرفیت های دیگر.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ممکن است تعداد مشترکین سروش ۳ میلیون باشد و تعداد مشترکین تلگرام چهل میلیون، اما این تعداد سرریز می شوند؛ وقتی تلگرام از مدار خارج شد مردم به یک سامانه ملی روی می آورند.

وی تصریح کرد: در رابطه با نگرانی هایی که رسانه های بیگانه بیشتر به آن دامن می زنند که سامانه های داخلی ایمن نیست و یا مسائلی از این گونه، به لحاظ بستر سازی فنی و سالم بودن محیط آن، کار گسترده ای دارد صورت می گیرد.

بروجردی خاطرنشان کرد: این تصمیم اتخاذ شده که تلگرام جای خود را به یک سامانه ملی بدهد فکر می کنم حداکثر تا پایان ماه جاری (فروردین ماه) این اتفاق خواهد افتاد.

در همین حال خبرگزاری ایسنا به نقل از ناظر مجلس در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه اعلام کرد: «زمان فیلتر تلگرام زمان دقیقی نیست و نباید اخباری به جامعه پمپاژ شود که امنیت روانی مردم را مخدوش کند.»

رمضانعلی سبحانی‌فر گفته است: «با توجه به توسعه روزافزون فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و اقبال عمومی به آن‌ها نمی‌توان جامعه را از آن‌ها محروم کرد اما باید تلاش کرد با اعتمادسازی نسبت به اپلیکیشن‌های داخلی، مردم به اراده خود از تلگرام یا سایر شبکه‌های اجتماعی به اپلیکیشن‌های داخلی اقبال پیدا کنند.»

رییس کمیته ارتباطات مجلس خاطرنشان کرده است:« بنابر گزارش‌های رسمی کسب و کارهای مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی موجب اشتغال‌زایی بخش زیادی از جوانان بیکار شده و فیلتر آن‌ها تبعات اقتصادی و اجتماعی نامناسبی دارد البته توجه به مسائل امنیتی نیز برای نظام بسیار حیاتی و مهم است و باید با در نظر گرفتن جمیع جهات تصمیم‌گیری کرد.»

نماینده مردم سبزوار در مجلس در پایان گفتگوی خود تاکید کرده است:«شورای عالی فضای مجازی تصمیم‌گیر نهایی برای فیلتر شدن یا نشدن تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی است.»

خبرگزاری ایسنا هم به نقل از جلیل رحیمی جهان‌آبادی، رئیس کمیته بین‌الملل کمیسیون قضایی مجلس نوشته است که با وجود طرح مساله «آسیب‌های سیستم‌های غیربومی» در یک جلسه غیرعلنی مجلس و تاکید بر ضرورت «جایگزین کردن سیستم‌های بومی» در این جلسه درباره مسدود کردن یک «نرم افزار خاص» در «زمان معین» صحبتی نشده است.

در ایران و در حالی که دسترسی به بسیاری از شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی از سال‌ها پیش و به دستور نهادهای دولتی و قضایی مسدود شده است، تلگرام یکی از پرکاربردترین پیام‌رسان‌های فضای مجازی است. تخمین زده می‌شود بیش از۴۰ میلیون کاربر ایرانی مشترک تلگرام هستند.

حمیده زرآبادی نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی از فیلترینگ قریب الوقوع ‍پیام‌رسان تلگرام خبر داد.

زرآبادی به خبرگزاری ایلنا گفته است: «بنابر اطلاعات موثقی که از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دارم، فیلترینگ دائم تلگرام در سال آینده به تصویب شورای‌عالی فضای مجازی رسیده و این اظهارات به‌نوعی زمینه‌سازی برای انجام این تصمیم در افکار عمومی است.»

با این حال صبح روز سه شنبه مدیر روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی گفته است که این شورا مصوبه ای در مورد فیلترینگ تلگرام نداشته است. وی افزوده است: «هر گونه مصوبه ای که به تصویب شورای عالی فضای مجازی می رسد تنها توسط دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام عمومی می شود و در سایت مرکز ملی فضای مجازی و ریاست جمهوری منعکس شده و قابل رویت است.»

حمیده زرآبادی نماینده مجلس درباره واکنش دولت به این تصمیم گفته است: «انتظار این است که دولت یا وزارت ارتباطات اگر مخالف این تصمیم است، حداقل موضع خود را با شفافیت به مردم اطلاع دهد و با رسانه‌ها مصاحبه کند و بگوید که چنین اتفاقی باوجود مخالفت دولت، درشرف تحقق است.با این حال شاهدیم که وزارت ارتباطات حتی به همین میزان نیز شفافیت ندارد و طبیعی است که اگر مردم فکر کنند دولت مخالف این تصمیم نبوده است.»

 

 

منابع:

باشگاه خبرنگاران جوان

یورونیوز فارسی

رادیو فردا

 

به کانال تلگرام برترشو بپیوندید

نظر خود را بنویسید