Loading...

آیا می دانید ویدئو های ویروسی ( viral video ) چیست؟

وایرال ویدئو

دانش وهنر تولید وایرال ویدیو


منظور از وایرال ویدیو (ویدیوهای ویروسی)، ویدیوهاییست که به سرعت در اینترنت پخش شده و دست به دست می‌چرخند. اگر چه همه برندها به دنبال این هستند که ویدیوهایشان در مدت زمان کمی بیش‌ترین بازدید را داشته باشد، اما مساله اساسی اینست که چگونه می‌توان چنین محتوایی تولید کرد.

در اکثر مواقع ویدیوهای ویروسی حاوی موضوعات خنده‌دارو سرگرم‌کننده هستند و بین کاربران محبوب می‌شوند.
این روزها به لطف پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از مردم نیز می‎‌توانند با استفاده از تلفن‌های دوربین‌دار خود، دست به ساخت ویدیو بزنند؛ ویدیوهایی که به‌صورت ویروسی و سریع در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند. جالب است  بدانید ۴۷ درصد ویدیوهای ویروسی در هفتۀ اولِ پس از انتشار به اشتراک گذاشته می‌شوند، ۱۰ درصد از میزان اشتراک ویدیوهای وایرال در روز دوم انتشار و ۲۵ درصد از اشتراک‌گذاری ویدیوها در ۳ روز اول اتفاق می‌افتد.

بررسی ویدیوهای ویروسی(وایرال ویدیو) از دیدگاه هنری

یک ویدیوی خوب، ویدیوییست که:

هم عنوان کوتاهی داشته باشد هم خود کوتاه باشد.

  • در قالب یک داستان بیان شده و جنبه‌های احساسی داشته باشد.
  •  شما را به خندیدن وادار کند.
  • المان‌های طنز و تعجب داشته باشد.
  • جنبه عملی داشته باشد و صرفا شعار نباشد.

این روزها برندها برای معرفی خدمات، محصولات و کمپین‌های بازاریابی خود از این ابزار جدید رسانه‌ای که Video Marketing نام دارد استفاده می‌کنند.
برندهای مختلف با ساخت ویدئو‌های کوتاه و بلند به معرفی کمپین‌های خود پرداخته و با استفاده از موضوعاتی همچون سرگرمی، خلاقیت و جذابیت این ویدیو را به یک ویدیوی ویروسی(وایرال ویدئو- Viral Video) تبدیل می‌کنند.
اما موضوع این است که ویدئوهای ویروسی به‌صورت مستقیم به فروش ختم نمی‌شوند، پس سعی نکنید در ساخت ویدیوهای خود تمرکز را بر فروش بگذارید، بلکه تلاش کنید تا چیز جدیدی برای مخاطبین داشته باشید و آنها را سرگرم کنید.
در ساخت یک ویدیوی ویروسی باید سعی کنید کمترین زمان را برای تبلیغات، بازاریابی و برندینگ در نظر بگیرید، چرا که برای شما باید اولویت در انتشار زیاد و توزیع ویروسی آن باشد و نه فروش!

در واقع یک ویدیوی ویروسی زمانی می‌تواند موفق باشد که ترکیب کاملی از نبوغ و خلاقیت در ایده، زمان انتشار در بازار هدف و نحوه درگیر کردن احساساسات مخاطبین باشد.

بسیار خب، اکنون که المان‌های اساسی برای یک ویدئوی خوب را شناختید، وقت آن رسیده است که با در نظر گرفتن آن‌ها یک محتوای خوب تولید کنید.
این کار ممکن است در ابتدا کار آسانی نباشد اما با کمی دقت و سلیقه حتما موفق می‌شوید.

نمونه جالب از یک وایرال ویدئو برای معرفی محصولات:

عوامل تبدیل یک ویدئو به وایرال

تعداد بینندگان

در صورتی که تعداد بینندگان یک ویدئو خصوصا در یک بازه زمانی کوتاه بسیار زیاد باشد شانس تبدیل شدن آن به وایرال ویدئو بیشتر است. به عنوان مثال یک میهمانی شام پرزیدنت اوباما با خبرنگاران در سال 2011 تا کنون 10.7 میلیون بازدید داشته است. نمی توان به طور دقیق مشخص کرد که چه تعداد بازدید لازم است تا بتوان یک ویدئو را وایرال نامید اما می توان گفت که به دلیل افزایش تعداد بینندگان ویدئو از طریق اینترنت این عدد در سال های گذشته افزایش یافته است. در سال های گذشته برخی کارشناسان بیش از یک میلیون بازدید را شرط وایرال بودن یک ویدئو می دانستند اما امروز کارشناسان عدد پنج میلیون را مطرح کرده اند.

همهمه

تعداد بازدید ها تنها شرط مطرح شدن یک ویدئو به عنوان وایرال نیست. بلکه سروصدایی که ویدئو در رسانه ها و شبکه های اجتماعی برپا می کند اهمیت بسیاری دارد. چنین ویدئو هایی معمولا در وبلاگ های پرطرفدار، وبسایت هایی همچون Rddit، تویت های تویتر، صفحات فیسبوک و خبرهای خبر گذاری ها منتشر می شود.

تقلید

میزان تقلیدی که از یک ویدئو می شود ابزار سنجش خوبی برای وایرال بودن آن است. هر چقدر مردم آن ویدئو را تغییر دهند، ادای آنرا در بیاورند و بر اساس آن ویدئو های دیگر تولید کنند نشان دهنده شهرت ویدئوی اصلی است.

طول عمر

برخی ویدئو ها علی رقم بازدید زیاد خیلی زود از حافظه مردم پاک شده و فراموش می شوند. اما هر چقدر که دوره شکوفایی و دست به دست شدن ویدئو طولانی تر باشد می توان اطمینان بیشتری حاصل کرد که مشخصه وایرال بودن را دارد. 

برای مشاهده وایرال ویدئو های بیشتر کلیک کنید.

منابع:

ویکی پدیا انگلیسی

مجله آنلاین Adweek

به کانال تلگرام  برتر شو بپیوندید

 

نظر خود را بنویسید