Loading...

انیمیشن شما یک داستان دارد. یک روایت، یک احساس و یک جریان. وقتی یک انیمیشن حرفه‌ای می‌سازید باید تمام حواس پنجگانه کاربران و بینندگان را درگیر کنید. مخصوصا اگر یک انیمیشن تبلیغاتی می‌سازید باید برای تاثیرگذاری بیشتر تمام این المان‌ها را در نظر بگیرید. افکت صوتی، موسیقی متن، موزیک آغازین و پایانی، صدای محیط، حتی نویزها و ... از المان‌های مهم هر انیمیشن هستند که حس شنوایی کاربران را درگیر می‌کند. می‌خواهیم در ادامه به قدرت افکت صوتی در انیمیشن بپردازیم و چند راهکار برای هیجان‌انگیزتر کردن انیمیشن به شما پیشنهاد کنیم.

 

موسیقی برای انیمیشن

چگونه از طریق صداگذاری انیمیشن را قدرتمندتر کنیم؟

انیمیشن شما یک داستان دارد. یک روایت، یک احساس و یک جریان. وقتی یک انیمیشن حرفه‌ای می‌سازید باید تمام حواس پنجگانه کاربران و بینندگان را درگیر کنید. مخصوصا اگر یک انیمیشن تبلیغاتی می‌سازید باید برای تاثیرگذاری بیشتر تمام این المان‌ها را در نظر بگیرید. افکت صوتی، موسیقی متن، موزیک آغازین و پایانی، صدای محیط، حتی نویزها و ... از المان‌های مهم هر انیمیشن هستند که حس شنوایی کاربران را درگیر می‌کند. می‌خواهیم در ادامه به قدرت افکت صوتی در انیمیشن بپردازیم و چند راهکار برای هیجان‌انگیزتر کردن انیمیشن به شما پیشنهاد کنیم.

صداها داستان انیمیشن شما را می‌گویند.

هر انیمیشنی یک روایت دارد. در حقیقت انیمیشن بدون روایت عملا تاثیری ندارد. معمولا یک راوی داستان انیمیشن را می‌گوید یا کاراکترها دیالوگ‌هایی دارند که روایت انیمیشن را تکمیل می‌کنند. به این صداها، صداهای وکال می‌گویند.

این صداها را تقریبا در هر انیمیشنی می‌شنویم. صداهایی که روایتگر داستان هستند. یک راوی که معمولا صدایی هماهنگ با تم داستان دارد روایت داستان را به طور کامل جلو می‌برد. گاهی کاراکترها هم دیالوگ‌هایی دارند. این دیالوگ‌ها باید ضبط شوند و بعدا روی داستان سوار شوند.

داستان شما با افکت‌های صوتی واقعی‌تر می‌شود.

اینجاست که افکت صدا وارد میدان می‌شود. انیمیشن بدون افکت صدا عملا مفهومی ندارد. اما این افکت‌های صدا کدامند؟ به طور مثال دوست دارید یک صحنه‌ی تعقیب و گریز پلیسی را در انیمیشن خود نشان دهید. چه صداهایی نیاز دارید؟

صدای انواع تفنگ، صدای تصادف، صدای حرکت ماشین، صدایی لایی کشیدن و ترمز گرفتن و کلی صدای دیگر که داستان شما را واقعی‌تر و هیجان‌انگیزتر می‌کنند. صدا یکی از مهم‌ترین حواس انسان را درگیر می‌کند. حس شنوایی شاید به اندازه‌ی حس بینایی در تولید آدرنالین تاثیر نداشته باشد اما بدون حس شنوایی آدرنالین بسیار کمی دریافت خواهید کرد.

هر انیمیشنی افکت‌های صدای خاص خودش را دارد. ممکن است یک انیمیشن داخل خانه روایت شود. از صدای انواع وسایل خانه گرفته تا صدای راه رفتن و قدم زدن و سایر صداها باید به خوبی روی انیمیشن سوار شوند تا مخاطبان انیمیشن احساسی کاملا واقعی و خالص را تجربه کنند.

صداهای محیط به انیمیشن شما حجم می‌دهند.

فکرش را بکنید. داخل خیابان قدم می‌زنید. چه صداهایی را می‌شنوید؟ احتمالا صدای یک ترافیک سنگین، صدای بوق زدن ماشین‌ها، صدای شلوغی جمعیت. یا مثلا داخل جنگل قدم می‌زنید. چه صداهای را می‌شنوید؟ صدای جیرجیرک‌ها، شاید از دوردست صدای حیوانات وحشی هم به گوش برسد. صدای بادی که به برگ درختان می‌خورد. تمام این صداها باعث می‌شوند تا احساسی واقعی از بودن در خیابان و جنگل داشته باشید.

وقتی انیمیشن می‌سازید هم باید روی این صداها تمرکز کنید. صدای محیط به انیمیشن شما حجم می‌بخشد. باعث می‌شود تا مخاطب انیمیشن شما بتواند محیطی که انیمیشن در حال رخ دادن است را به خوبی شناسایی کند. شاید نتوانید تمام محیط خیابان را به کاربر نشان دهید. مخاطبان فقط دو نفر را می‌بینند که در حال قدم زدن در پیاده رو هستند. اما با اضافه کردن صدای محیط و صدای خیابان، تصور مخاطب خود به خود این محیط را در ذهن او می‌سازد. می‌دانید که تخیل انسان بسیار قدرتمند است.

افکت صدای محیط دقیقا چنین کاری می‌کند. باعث می‌شود تا تصویر شما گسترده‌تر و حجیم‌تر شود. مستقیما روی تخیل مخاطب تاثیر می‌گذارد و احساسات مخاطب را درگیر می‌کند. اگر می‌خواهید کاربران تا آخرین دقیقه انیمیشن شما را ببینند و از پای آن تکان نخورند باید احساسات مخاطب را در دست بگیرید. صدای محیط این کار را انجام می‌دهد. موزیک هم آن را تقویت می‌کند.

موزیک خوب یعنی کاربران تا آخرین ثانیه انیمیشن شما را نگاه می‌کنند.

موزیک جریان احساسات ماست. جریان احساساتی که هر لحظه تجربه می‌کنیم. اگر می‌خواهید این احساسات را در انیمیشن خود به کار بگیرید باید موزیک زیبا و تاثیرگذار انتخاب کنید. هایائو میازاکی از کارگردانان بزرگ در حوزه‌ی انیمه و انیمیشن می‌گوید: یک موزیک خوب می‌تواند قلب مخاطب را نشانه بگیرد. می‌تواند ضربان قلبش را بالاتر ببرید. می‌تواند مردمک چشمش را بزرگتر کند و دیگر به هیچ چیز دیگری فکر نکند و تا آخرین لحظه پای انیمیشن شما بنشیند.

موزیک تاثیری ناخودآگاه دارد. یعنی هیچکس نمی‌گوید چون این انیمیشن موزیک خوبی داشت خیلی دوستش داشتم. بلکه در تمام مدتی که انیمیشن نگاه می‌کنند تحت تاثیر موزیکی که گوش می‌دهند روایت را بهتر درک می‌کنند. با کاراکترها ارتباط بهتری برقرار می‌کنند و به طور کلی محو تماشا کردن انیمیشن هستند. برای همین است که باید روی موزیک تمرکز ویژه‌ای داشته باشید تا احساسات مخاطب‌تان را در دست بگیرید.

صدا روی مکانیک و جریان انیمیشن تاثیر می‌گذارد.

صداست که انیمیشن را به جریان می‌اندازد. هر انیمیشن از لایه‌های مختلف و نماهای مختلفی تشکیل شده است. هنگام تعویض این لایه‌ها و یا تغییر دادن نما ممکن است ذهن مخاطب دچار چندپارگی شود. یعنی باعث شود که مخاطب جریان انیمیشن را از دست بدهد. در حقیقت صدا مکانیک انیمیشن را در دست می‌گیرد. دقیق مثل یک چرخ‌دنده که داخل وسایل مکانیکی می‌چرخد و اجازه نمی‌دهد که دستگاه از کار بیفتد. صدا اجازه نمی‌دهد که انیمیشن شما از تب و تاب بیفتد و این بسیار مهم است.

جمع بندی

صداها مهمند. در حقیقت به قول شاعر تنها صداست که می‌ماند. فرقی نمی‌کند چه نوع انیمیشنی می‌سازید. انیمیشن تبلیغاتی، انیمیشن کودکان، انیمیشن هنری، استاپ موشن، انیمیشن برای بازی و ... نیاز به صدا دارند. دانلود افکت صدا برای تیزر تبلیغاتی و انیمیشن‌های خاص و استفاده از آن‌ها می‌تواند جان تازه‌ای به انیمیشن‌های شما ببخشد و آن‌ها را از حالت خشک خارج کند و به جریان بیندازد. احساسات مخاطب را در دست می‌گیرد و فضایی طبیعی و خالص ایجاد می کند که مخاطبان در آن غرق می‌شوند.

 

برچسب ها: انیمیشن

نظر خود را بنویسید