خلاقیت در برندینگ به چه معنا می باشد؟!!
هر تحول و هر موفقیتی با یک ایده آغاز می شود؛ ایده ای که درون شما زاده شده و ذهن و عمل شما را با خود همراه می سازد و تا جایی پیش می رود که ممکن است نه تنها سرنوشت شما، بلکه سرنوشت اطرافیان تان، جامعه و حتی بشریت را تغییر دهد. در دنیا کم نبوده اند ایده هایی که تاریخ تحول و تمدن بشری را وارد مرحله نوینی کرده اند؛ ایده هایی کوچک که از یک ذهن خلاق متولد شده اند، جدی گرفته شده و آنگاه راه خود را باز کرده اند.
موفقیت و به عرصه عمل در آمدن یک ایده در گام اول محصول جدیت صاحب ایده است که ناخودآگاه یا عامدانه برای به سرانجام رساندن و پیشبرد آن حداقل چهار اصل را در نظر داشته اند:
- اول باید اهل تلاش و پشتکار باشید. افرادی که این ویژگی را نداشته باشند غالبا نمی توانند چیزی بیش از وظایف روزمره زندگی را انجام دهند.
- دومین اصلی که می تواند به شما برای رسیدن به موفقیت ایده تان کمک کند زمانبندی و برنامه ریزی است. هیچ گاه تصور نکنید زمان نامحدودی برای انجام امور در اختیار دارید، بلکه همواره فعالیت های مورد نیاز را آنالیز کرده و مشخص کنید برای هر کدام چه بازه زمانی مورد نیاز است و به برنامه خود پایبند باشید. استفاده از روش هایی مانند جعبه زمان (Time Boxing) می تواند به شما در انجام برنامه های مشخص در زمان محدود کمک کند.
- نکته سوم بررسی و مطالعه دانش روز است. ببینید در خصوص ایده شما دانش و تجربیات بشری در چه سطحی قرار دارد، این موضوع مانع از دوباره کاری یا به بیراهه رفتن شما می شود.
- در نهایت باید بدانید که یک ایده خوب محصول یک ذهن خلاق است. ذهن خلاق همواره مانند کبوتری در حال پرواز از نقطه ای به نقطه دیگر است. ضمن آن که نباید مانع پرواز کبوتر ذهن بشوید، نباید اجازه دهید که تمرکز را از شما بگیرد و باعث انحراف در برنامه زمانبندی و کاری شما بشود اما از کجا کار خود را آغاز می کنیم؟
موقعیت برند
موقعیت برند، به معنی ایجاد جایگاه و فضایی برای یک کالا در بازار است. کافه کادبری شرایطی را فراهم می کند تا مشتریان در حالی که از یک سفارش عالی لذت می برند، تجربه ای سه بعدی از برند نیز داشته باشند. مصرف کنندگان، برند را در فضایی سه بعدی تجربه می کنند. کافه کادبری فضایی گرم، دوستانه و امروزی را به وجود آورده که مشتریان می توانند با شکلات های کادبری حسابی سر خودشان را گرم کنند.
برای به دست آوردن این جایگاه برتر، کافه کادبری می بایست تجربه ای متفاوت از کافی شاپ ها و خرده فروشی های شکلات در خیابان های پر زرق و برق و مراکز خرید ایجاد می کرد. همه تجربه کافه کادبری به دلی از عزا در آوردن مشتری با شکلات بر می گردد. تاکید روی شکلات است؛ پیشنهاد انواع زیادی از محصولات که مشتریان نمی توانند همانند آنها را در جای دیگری پیدا کنند. تصاویر در و دیوار حاکی از آن است که قلب این پیشنهاد، تجربه شکلات در خانه ای شکلاتی از جنس کافه است که با خرده فروشی شکلات و هدایا و محصولات بیرون بر تکمیل می شود.
ارزش های برند
ارزش های برند، موارد مشخصی هستند که یک برند، آنها را تبلیغ می کند؛ ارزش هایی مانند قابل اطمینان بودن، کیفیت و غیره. در مورد کافه کادبری، ارزش ها به گونه ای انتخاب شده اند که حاوی پیام «کادبری را انتخاب کنید» برای مشتریان باشند.
این ارزش های کلیدی عبارتند از:
ناب بودن: تجربه ناب خرید محصولات خوشمزه شکلاتی و غیرشکلاتی در یک محیط با کیفیت.
کیفیت بالا: بهترین قهوه، کیک های بی نظیر و باگت های تازه.
سرویس دهی دوستانه: کارکنان کافه کادبری با مشتریان همانند مهمان برخورد کرده و از همان لحظه ورود، با خوشرویی از آنها استقبال می کنند.
تازگی: در زمینه توسعه محصول تاکید روی نوآوری است؛ به عنوان مثال، شکلات های تند یا کیک های شکلاتی فوتبالی.
شهرت شکلات کادبری: انواع مختلفی از شکلات های تلخ مورد استفاده قرار می گیرند اما تمامی شکلات های شیری، مزه واقعی شکلات کادبری را عرضه می کنند.
جذب بزرگسالان: تاکید بر تولید محصول باب ذائقه بزرگسالان است. البته از آنجایی که کودکان نیز شکلات های کادبری را دوست دارند، برای آنها بسته های غذایی داخل جعبه های جایزه یووی شکل درست شده است.
آرامش: کافه جو آرامش بخشی دارد که نتیجه سرویس دهی دوستانه دکوراسیون داخلی و مطبوع بودن کل فضای کافه است.
امروزی بودن: طراحی و فضای کافه پویا، امروزی و نوآورانه است.
خلاقیت در برند به چه معناست:
خلاقیت برند را میتوان به غول چراغ جادو که به یک باره ظاهر میشود تشبیه کرد. روانشناسی، خلاقیت را نگاه و تفکری واگرا (متضاد همگرا) معرفی میکند. یعنی:
“توانایی پیدا کردن راهکارهایی غیرمعمول، ناآشنا و ناآشکار برای یک مساله”
دکتر الیس پل تورنس، روانشناس مطرح آمریکایی، پنج بعد را برای اندازهگیری و کارایی خلاقیت در نظر گرفته است:
- روانبودن Fluency
- اصالت Originality
- جزییات Elaboration
هوشیاری و داشتن برنامه، بسته به اندازه بودجه و اهداف و انتخاب بهترین گزینه هاست که تکامل محصول و برند شما را شکل و فرم میدهد.
فیلم زیر تبلیغ بسیار جالبی از روزنامهsunday timse که بسیار جالب و خلاقانه ساخته شده را نشان می دهد:
درج دیدگاه