روانشناسی رنگ ها در تبلیغات
روانشناسی رنگ ها در بازاریابی و برندسازی امروزه به موضوع مهم و قابل بحث در تمام شرکت ها تبدیل شده است. روانشناسی و بازاریابی دو مقولهای هستند که همیشه ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.
رنگ در هر جنبه از فرآیند برندسازی و تبلیغات حضور موثر دارد. خواه در لوگویتان باشد، یا برچسب محصول، نشان و مهر، یا تبلیغات. رنگ یکی از مهمترین جنبهّهایی است که به برندتان شخصیت میبخشد و در ترفیع و حفظ جایگاه آن به شما کمک میکند بنابراین به موضوع روانشناسی رنگ ها دربازاریابی و برندسازی توجه ویژه ای داشته باشید.
رنگ به عنوان یک پیام خاموش برای مشتری عمل میکند. اگر کسب و کارتان دارای یک رنگ خاص باشد، مشتری آن را به عنوان نشانی از مشخصههای خاص کسب و کارتان میپندارد. هرهفته به اختصار به یکی از رنگها می پردازیم .
روانشناسی رنگ قرمز
رنگ قرمز پرانرژی، تهاجمی و در عین حال پر از هیجان است؛ قرمز رنگ قدرتمندی است. این رنگ بیشترین طول موج را دارد، و دارای ویژگی خاصی است که باعث میشود خود را نزدیکتر از آنچه واقعا هست، به شما نشان دهد.
قرمز نشاندهندهی :
• عشق
• تهاجم
• قدرت
• انرژی
• تهییج
• و هیجان است.
تقریبا همهی شرکتها در هر صنفی از رنگ قرمز در فعالیتهای بازاریابیشان استفاده میکنند.
کوکاکولا در آغاز راه باید خود را در میان رقبا برجستهتر نشان میداد، از این رو در فرآیند برندسازی خود از رنگ قرمز استفاده کرد. هر چیزی که با قرمز رنگآمیزی شود از دیگران متمایز میشود. قرمز رنگ کاملی است که کوکاکولا در همان آغاز، آن را برای ایجاد شور و هیجان در لوگوی خود به کار برد.
فانسکول یک شرکت تولیدکنندهی اسباببازی است که در لوگوی خود از رنگ قرمز استفاده کرده است؛ و با این کار میخواهد عشق را گسترش دهد!
از آنجا که این رنگ دارای ویژگی است که باعث میشود آن را نزدیکتر از فاصلهی واقعیتان مشاهده کنید، برای جملههای تحریککنندهای نظیر ”همین الان سفارش دهید” یا “اینجا را کلیک کنید” بسیار مناسب است.
روانشناسی رنگ بنفش
بنفش همزمان قدرت قرمز و هوش و ثبات آبی را دارد. بنفش آرامشبخش است.
رنگ بنفش نشاندهندهی
• معنویت
• تجمل
• افسون
• بصیرت
• آرامش
• حقیقت
• و اصالت است.
بسیاری از شرکتهایی که خود را اصیل و متفاوت نشان دادهاند از رنگ بنفش در لوگوهایشان استفاده کردهاند. برای نمونه میتوان به کدبری، یاهو!، وتاکوبل اشاره کرد و تاثیر روانشناسی رنگ ها در بازاریابی و برندسازی را مشاهده کنید.
روانشناسی رنگ سبز
رنگ طبیعت؛ سبز نمایندهی تعادل است. درست مثل طبیعت، رنگ صلح و آرامش است.
سبز نشاندهندهی :
• صلح
• اطمینان
• عشق جهانی
• انرژی
• هماهنگی
• تعادل
• عدالت
• رشد
• و سلامتی است.
سبز همچنین یکی از رنگهایی است که بیش از سایر رنگها دور و برمان میبینیم. معمولا آن را با طبیعت مرتبط میدانیم. از این رو، از نظر ما تمام خصوصیتهای طبیعت را دارا است.
لوگوی شبکهی تلویزیونی انیمال پلانت که برنامههای مستند پخش میکند، سبز زنگ است.
صاحبان برند تروپیکانا، برند تولیدکنندهی آب میوه، میخواهند به مشتریان القا کنند محصولاتشان طبیعی است، از این رو لوگوی سبز رنگ برای خود انتخاب کردند.
شرکت اسپاتیفای دارای انواع موسیقی از سراسر دنیا است. این شرکت با انتخاب رنگ سبز میخواهد نشان دهد همه جا هست!
روانشناسی رنگ آبی
آبی درست مثل آسمان، پهناور و گسترده است. آبی رنگ خرد و عقل است، و درست برخلاف قرمز، ذهن را آرام میکند. آبی واقعا متضاد قرمز است؛ و دارای ویژگی است که باعث میشود دورتر از فاصلهی واقعیاش مشاهده شود.
آبی نشاندهندهی :
• هوش
• خونسردی
• ثبات
• اعتماد
• خلوص
• گستردگی
• آرامش و سکون است.
آبی آرامش است. ذهنتان را آرام میکند. این رنگ با آگاهی و هوش در ارتباط است.
آبی مثل قرمز یک رنگ همهکاره است. ولی استفاده از آن، بیشتر در شرکتهای بزرگ فناوری اطلاعات رواج دارد. فیسبوک آبی است. آیبیام یک شرکت بزرگ آبیرنگ است. سامسونگ، اچپی، دِل و غیره، هر یک در لوگویشان به نوعی از رنگ آبی استفاده کردهاند.
روانشناسی رنگ زرد
رنگ خورشید. زرد یعنی شادی. زرد رنگ قدرتمندی است که القاکنندهی اعتماد به نفس، عزت نفس، و دیگر هیجانهای مثبت است.
زرد نشاندهندهی :
• شادی
• دوستی
• اعتماد به نفس
• خوشبینی
• گرما و زندگی
• خلاقیت
• و روحیه است.
زرد طول موج بلندی دارد و پیش از هر رنگ دیگری دیده میشود.
زرد همچنین رنگ خلاقیت است. شرکتهایی که در زمینهی محصولات مربوط به کودکان فعالیت میکنند بیشتر تمایل دارند از رنگ زرد استفاده کنند.
لوگوی مکدونالد زرد رنگ است؛ و نشان از شادابی و سرزندگی آن دارد.
فِراری نیز روحیهی رقابتیاش را با لوگوی زرد رنگ خود نشان داده است.
منبع: وبسایت زاگرس فیلم
درج دیدگاه